כניסה לנעלי יועץ חקיקה בכנסת

מדריך זה מציע הכוונה ראשונית למי שמעוניין לשמש כיועץ חקיקה. המדריך כולל כלים ועצות כלליות, דגשים אודות ההליך של כתיבת חוק פרטי חדש וקישורים למידע רלוונטי.

מדריך זה מבוסס על מדריך יועץ החקיקה שהפיקה הלשכה המשפטית של הכנסת, תודתנו נתונה להם.
ערך: עדי ארבל.

 

שימו לב, מדריך זה אינו כולל את כל הידע הדרוש ליועץ חקיקה אלא מסייע להכוונה והתמצאות של יועצי חקיקה פעילים או למי שמעוניין להיכנס לתחום הייעוץ.

כלים ועצות כלליות

  • כדאי להכיר היטב את תקנון הכנסת בו ישנם הכללים השונים של הליך החקיקה. קיים מדריך מקוצר להכרת הליך החקיקה (כולל הוראות בעניין מיזוג, הצמדה וכלים פרלמנטרים שונים) המבוסס על התקנון ומסביר את הגלגולים השונים של החוק.
  • תרשים של הליך החקיקה נמצא בעמוד זה באתר הכנסת. הערה: ועדת שרים לענייני חקיקה היא לא גוף שקשור לכנסת אלא לממשלה ולכן לא מצוינת בתרשים.
  • מסמכי הכנה וחוות דעת לקראת דיונים ניתן למצוא בפורטל של כל ועדה באתר הכנסת, תחת הכותרת חומרי רקע לישיבות הוועדה – קיים מנגנון חיפוש מאד ידידותי. לדוגמה באתר ועדת חוקה.
  • בפורטל הכנסת יש מגוון מדריכים כלליים ומדריכי חקיקה מצוינים שיכולים לסייע מאד בהשתלבות של יועץ חדש. ניתן למצוא אותם בתוך פורטל הכנסת שנמצא על שולחן העבודה של כל עובדי הכנסת ולחפש ב- הפורטל הארגוני > שירותי מידע > אתר הידע הפרלמנטרי. לפורטל הארגוני של הכנסת אין גישה מרשת האינטרנט הפתוחה, כך שלקורא הפשוט שאינו עובד כנסת, נמליץ להסתפק על עיון בפורטל החקיקה באתר הכנסת.
  • משרד המשפטים פרסם בשנת 2008 את המדריך לניסוח חקיקה המיועד לשימושם של משפטנים במשרדי הממשלה ולכל מי שעוסק בניסוח חקיקה, כדי לסייע להם בנפתולי הליך ההכנה והניסוח של הצעות חוק וחוקים וכדי לייעל ולשפר את תהליך העבודה בניסוח החקיקה.

 

הליך כתיבת חוק פרטי חדש

  • לברר האם קיים חוק בנושא או שצריך חוק חדש. איך נברר? נחפש מילים קשורות לנושא בגוגל / דרך מאגר החקיקה. כל החוקים בנוסח משולב נמצאים במלואם דרך האתר “נבו” (שימו לב שכדי לקבל גישה גם לפסקי דין ולספרות משפטית, יש לרכוש מינוי). את כל החוקים, תיקוני החוקים והפרוטוקולים של ישיבות הוועדות והמליאה ניתן למצוא במאגר החקיקה הלאומי.
  • אם יש הצעת חוק דומה בעיקרה/ זהה ניתן להשתמש בה, אך יש לבדוק שהיא מתאימה לחוק המתוקן כפי שהוא היום, לאמת או לעדכן נתונים בדברי ההסבר, ולציין כי יש הצעת חוק זהה או דומה בעיקרה. הנחיות לציון הצעות חוק זהות / דומות בעיקרן ניתן במדריך לאזכור הצעות חוק קודמות (אם גם לכם אין גישה למדריך זה הנמצא בפורטל הפנימי של הכנסת, נסו להשיג את הקובץ מאחד מיועצי החקיקה עמם אתם בקשר).
  • איך משתלבים בתוך חוק קיים? אנחנו כותבים תיקון לחוק. את החוק על כל תיקוניו ניתן למצוא בנבו (נקרא נוסח משולב). מומלץ להכין נוסח משולב משלכם שיכלול את התיקון ויראה את החוק כפי שייראה בסוף התהליך. על מנת להחליט איפה כדאי לערוך את התיקון יש להסתכל על מכלול החוק ומכלול הסעיף. קראו את החוק! אם יש צורך בתיקון עקיף – תיקון עקיף.
  • איך מתחילים לכתוב חוק? דרך מערכת סנהדרין המותקנת בכל מחשבי הכנסת. מדריך לפתיחת הצעת חוק טרומית בסנהדרין. מדריך זה נמצא גם הוא בפורטל הפנימי של הכנסת, אך ממילא עדיף ששלב זה ייעשה על ידי יועץ החקיקה של חבר הכנסת עמו אתם עובדים.
  • נוסח חוק ותבנית חקיקה – חשוב מאד לעבוד לפי נוסח החוק. עבודה שלא לפי כללי הנוסח עלולה לעכב את קבלת מספר הצעת החוק הפרטית (זהו ה-“פ” המפורסם). גם חלק זה צריך להיעשות יחד עם יועץ החקיקה של חבר הכנסת, לו יש גישה לפורטל הארגוני של הכנסת. מנסחים לפי החוברת הסגולה + מדריך לשימוש בתבנית החקיקה גרסה 16. בחלק הראשון של החוברת הסגולה יש מספר דוגמאות לחוקים חדשים ולתיקון של חוקים קיימים. בחלק השני של החוברת הסגולה יש מדריך לסרגל תבנית חקיקה (הוא קיים גם כקובץ נפרד). בחלק השלישי של החוברת הסגולה ישנן הוראות לכתיבת חוקים ותיקון חוקים לפי נושאים. תוכן העניינים נמצא בעמוד I.
נגישות
‎הפורום לחברה האזרחית‎