טלגרם .vs וואטסאפ

מדריך זה סוקר את ההבדלים, והיתרונות והחסרונות, בין האפליקציות כדי לסייע להחלטה מיטבית מה מתאים יותר לפעילות ולקהל של הארגון או היוזמה שלכם.

המדריך מבוסס על סיכום סקירות שונות שנעשו במדורי טכנולוגיה שונים ברשת והינו עדכני למועד כתיבתו (אוגוסט 18). המדריך נכתב על ידי נדב בן-דהן, לשעבר עובד בפורום לחברה האזרחית.

 

לעדכן ולהזמין לפעילות

אחד המרכיבים החשובים להצלחת ארגוני החברה האזרחית הוא טיפוח קהל ורשת אנשים. שמירת הקשר השוטף עם אותו ציבור דורשת השקעה ומחשבה – נשאלת השאלה איך ניתן לספר להם על כלל העשייה בארגון, ובזמן אמת, אל מול חוסר הרצון להטריד או להמאיס בעדכונים.

הניוזלטר התקופתי (שבועי / דו-שבועי / חודשי) הוא חשוב ומשמעותי, אך הוא נשלח במרווחי זמן ארוכים ולא מקנה את הקשר השוטף הרצוי. עולם הרשתות החברתיות בכלל (Facebook, Twitter, Instagram וכו’) ותוכנות המסרים המידיים בפרט (WhatsApp, Telegram, Viber וכו’) מציעים פלטפורמות עם מאפיינים שונים הפונים לקהלי יעד מגוונים ואנחנו רק צריכים לבחור את זו שמתאימה לנו.

אפליקציית WhatsApp היא תוכנת המסרים בעלת מספר המשתמשים הגדול ביותר בישראל כיום, והיא גם המוכרת ביותר. בשנה האחרונה עלה מספר המשתמשים הישראלים של אפליקציית Telegram, והוא שומר על מגמת עלייה מתונה מאז. השוני בין שתי האפליקציות הוא לא תהומי, ובכל זאת כל אחת מהן מחזיקה במאפיינים ייחודיים, שחלקם עונה על פערים מהאפליקציה השנייה, היתרון המובהק של וואטסאפ הוא התפוצה הרחבה שלו בקרב בקהל הישראלי ויתרון הדגל של טלגרם הוא האבטחה המוקפדת, הן לשולח והן לנמענים.

 

אבטחה ופרטיות

בשתי האפליקציות קיימות שיחות בהצפנה מקצה לקצה.

Telegram

הדגל המובהק של טלגרם הוא נושא האבטחה והפרטיות. היא נחשבת לאפליקציה בטוחה יותר, מוגנת יותר ופרטית יותר (על אף שגם על כך יש שחולקים), ונותנת כלים רבים ליישומם:

  • אנונימיות: זהות המנוי ומספר הטלפון של המשתמש אינם חשופים, ניתן להשתמש בטלגרם באמצעות שם משתמש בלבד (גם בשם בדוי) בלא שימוש במספר הטלפון. עם זאת, בטלגרם ניתן לאתר אתכם בקלות ולשלוח לכם הודעות באמצעות חיפוש שם המשתמש, ככל שהוא זהה לשמכם האמיתי.
  • מחיקה: אפשרות למחיקת הודעה אחרי שנשלחה (כאשר השולח מוחק את ההודעה היא נמחקת גם אצל הנמען).
  • דיסקרטיות: בטלגרם החסימה של “נראה לאחרונה” לא חייבת להיות גורפת. ניתן למנוע מכולם לראות מתי נכנסת לאחרונה, וניתן לאפשר רק לאנשים מסוימים לראות. או להפך, להתיר לכולם לראות את סטטוס השימוש שלך, למעט אנשי קשר מסוימים.
  • שיחות סודיות: מתן אפשרות לבצע שיחה סודית המתבצעת בין שני מכשירים בלבד והיא כוללת הצפנה מקצה-לקצה. ניתן לפתוח חלון שיחה מוצפן עם משתמש אחר; לקצוב אותו בזמן (טיימר); לא נשאר תיעוד שלה על השרתים של טלגרם; ניתן לשלוח הודעות שנמחקות אחרי זמן מוגדר; לקבל התראה על צילומי מסך שנעשו ע”י הצד השני ולמנוע את ביצוען; וכן ניתן למנוע את האפשרות להעביר הלאה (Forward) את ההודעות מהשיחה. אפשרות נוספת היא נעילת השיחה עם סיסמה או טביעת אצבע ואף לתזמן נעילה (לדוגמא לאחר שעה של אי-שימוש), כך שגם אם למישהו יש גישה למכשיר שלכם הוא לא יצליח לקרוא את ההתכתבות.

WhatsApp

על אף הצפנת השיחות של וואטסאפ, היא נחשבת לבעלת רמת פרטיות נמוכה יותר מטלגרם אך רמת האבטחה יחסית גבוהה. שתי הבעיות העיקריות בנושא זה הן: עננת פרשת הפרת הפרטיות הקשה של פייסבוק, הבעלים של האפליקציה, שמרחפת מעליה; והחשש מפני איסוף מידע על משתמשים ע”י האפליקציה. ובכל זאת:

  • מחיקה: ניתן למחוק הודעות לאחר שנכתבו עד 7 דקות מכתיבת ההודעה, אך יישאר כיתוב אצל הנמען או הקבוצה שנמחקה הודעה (משתנה מעט בין אנדרואיד ל-iOS).
  • דיסקרטיות: ניתן לחסום לחלוטין את האפשרות לראות מתי התחברתם לאחרונה.

 

צ’אט קבוצתי

בשתי האפליקציות ישנה אפשרות ליצירת עמוד תיאור לקבוצה ולהגדיר את המאפיינים שלה.

Telegram

אפשר להקים קבוצת ענק (Super Group) עם 100,000 משתתפים.

WhatsApp

מספר החברים המקסימלי בקבוצה הוא 256. לאחרונה מאפשר היישום למנהלי קבוצה להשתיק את המשתתפים האחרים ולהשתמש בקבוצה כערוץ מסרים חד-כיווני.

 

שיתוף קבצים

Telegram

ניתן לשתף קבצים עד 1.5 GB.

WhatsApp

שיתוף סרטוני וידאו שצולמו מתוך האפליקציה מוגבל עד 16 MB. שיתוף קבצים חיצוניים מוגבל עד 100 MB.

 

עיצוב

הממשק הכללי של שתי האפליקציות מאוד דומה האחד לשני.

Telegram

קיימים פיצ’רים שונים ונדרשת היכרות כדי לעבוד עם הכלים הרבים הללו.

WhatsApp

הממשק של וואטסאפ נוח, שימושי ומוכר כמעט לכל בעל פלאפון בישראל.

 

ערוצים

Telegram

פיצ’ר ייחודי לטלגרם. ערוצי טלגרם הינם ערוצי מסרים פומביים לעדכונים ע”י מנהלי הערוץ לרשימה הקבוצתית, ערוץ כזה יכול לכלול גם עשרות אלפי חברים. לערוצים אפשר להתחבר באמצעות קישור ישיר (לדוגמה, בנימין נתניהו).

WhatsApp

לוואטסאפ אין פיצ’ר כזה, אבל מנהלי קבוצות יכולים לבחור באופציה שרק הם יוכלו לשלוח הודעות בקבוצה ולנהל אותה כערוץ. כלי דומה שיש באפליקציה הוא רשימת תפוצה. הודעה הנשלחת ממנהל הרשימה מתקבלת ומופיעה כהודעה אישית, מנהל הרשימה הוא זה שקובע מי יצטרף או יוסר מהרשימה, וחברי הרשימה לא יודעים מי החברים בה (בדומה ל”עותק מוסתר” במייל). כמנגנון למניעת ספאם, האפליקציה מאפשרת לקבל הודעות הנשלחות בתפוצה רק מאנשי הקשר השמורים בזיכרון של המקבל.

 

ממשק מחשב

שתי האפליקציות מאפשרות שימוש בממשק מבוסס דפדפן במחשב.

Telegram

בשונה מוואטסאפ, טלגרם לא מחייבת סמארטפון מחובר למחשב כדי להשתמש באפליקציה המקוונת (כיוון שהיא מבוססת על ענן ולא על הטלפון עצמו), גם אם הסמארטפון רחוק מהמחשב או מכובה עדיין ניתן להשתמש בכלי זה. לטלגרם יש גם אפליקציית PC, כלומר אפשר להוריד אותה ל”שולחן העבודה” או לטאבלט ולהשתמש בה ללא דפדפן.

WhatsApp

מחייב הימצאות של הפלאפון (כשהוא דולק ומחובר לרשת) ליד המחשב בעת ההפעלה. אין לוואטסאפ אפליקציית PC.

 

היסטוריה

Telegram 

בקבוצת טלגרם אפשר לראות את ההיסטוריה של הערוץ גם מהתקופה שקדמה להצטרפותך.

WhatsApp

הצטרפות לקבוצת וואטסאפ לא מקנה את האפשרות לראות את ההתכתבות שקדמה להצטרפות.

 

יכולות נוספות

בשתי האפליקציות:

  • ניתן לשלוח הודעות קוליות מוקלטות.
  • ניתן לכתוב סטטוסים.
  • מנהל יכול להסיר ולהוסיף מנוי מהקבוצה.
  • רק המנהל יודע מי המנויים שלו (בוואטסאפ הדבר נכון רק לגבי רשימת תפוצה. במקרה של קבוצה, כלל המשתתפים חשופים לרשימת החברים).
  • ניתן להגיב להודעה ספציפית ולתייג אנשים בשיחה.
  • בשתיהן ניתן להפוך קבוצות לציבוריות ולהזמין משתמשים להצטרף לקבוצה על-ידי שליחת לינק.

Telegram

  • בטלגרם ניתן להפעיל מספר חשבונות שונים במקביל.
  • מנהלי קבוצות בטלגרם יכולים לנעוץ עד 5 הודעות בחלק העליון של המסך. במצב זה כל חברי הקבוצה יקבלו הודעה על כך, אפילו אם הם במצב שקט.
  • ניתן לערוך ולתקן הודעות שכבר נשלחו (אך יהיה כתוב edited על ההודעה), כך שהגרסה הקודמת לא תופיע עוד.
  • כמו במסנג’ר של פייסבוק, ניתן ליצור סטיקרים על תמונות כדי להסתיר דברים שתירצו להסתיר או כדי לקשט את התמונה.
  • ניתן להשתמש בהאשטגים לתיוג.
  • עריכת סקרים: ניתן להציג סקר עם תשובות מלל או תשובות באימוג’י. אפשרות זו כוללת גם ספירה אוטומטית של מצב ההצבעה בכל רגע.
  • אפשר לשלוח הודעות מתוזמנות (עם אופציה שיימחקו אחרי פרק זמן שהוקצב מראש).

WhatsApp

  • קודם כל, לוואטסאפ יש הרבה יותר משתמשים מאשר לטלגרם.
  • שיחות של אחד-על-אחד הרבה יותר נוחות בוואטסאפ.
  • מהוואטסאפ ניתן להתקשר בשיחות קוליות, בחינם כמובן.
  • הקבוצות בוואטסאפ הן אישיות וסגורות. לעומתה, בטלגרם ניתן למצוא קבוצות ציבוריות על-ידי חיפוש באפליקציה והן חשופות לכלל המשתמשים.
  • לחובבי הז’אנר, יש בוואטסאפ אפשרות לסטורי – פרסום סטטוס זמני (24 שעות) המלווה בתמונה.

בוטים

אפשרות מעניינת נוספת שמציעה רק טלגרם למשתמשיה היא הבוטים. בוט (קיצור של Robot) הוא למעשה יישום שמשלים משימות באופן אוטומטי על ידי אינטראקציה עם בני אדם או עם בוטים אחרים, וניתן להשתמש בקבוצות וערוצים. בוטים הם לא דבר חדש, ונעשה בהם שימוש כבר לפני עשרות שנים, אולם בשנים האחרונות חלה התקדמות בשימוש בבינה מלאכותית, וכעת ניתן לייצר בוטים שמבינים שפה אנושית. בפועל התוכנה אוספת מידע או מבצעת פעולות בדרך של חיקוי משתמש רגיל. בדומה לשיחות ה”צ’אט עם נציג” שמוצעות לנו באתרים שונים. טלגרם לקחה את נושא הבוטים צעד אחד קדימה והייתה מהחלוצות בתחום.

בוטים מבוססים על פקודה קולית או טקסטואלית והם מאפשרים לעשות פעולות שונות בצורה מהירה. כך לדוגמה, קיימים בוטים שיכולים לסייע לכם למצוא סרט שאתם רוצים, להזמין אוכל, לקבל המלצות לבילויים, לקבל עדכוני חדשות ועוד. היום ניתן ליצור בוטים באופן עצמאי באפליקציה או להשתמש בבוטים קיימים כמו יצירת סקרים ועוד.
למידע נוסף על הבוטים בטלגרם ניתן לקרוא כאן.

 

שורה תחתונה

קשה להגיד באופן חד-משמעי מה היא האפליקציה הטובה ביותר, לכל אדם ולכל ארגון יש את הצרכים שלו ואת ההרגלים שפיתח עם הזמן. מצד אחד, טלגרם מנצחת בכלים שהיא מציעה למשתמשים הארגוניים העובדים במידה והקהל של הארגון שלכם גדול, אך היא גם דורשת להביא את כלל אותו ציבור לאפליקציה. מהצד השני, אין ספק שוואטסאפ הוותיקה והמוכרת נמצאת אצל הרבה יותר משתמשים בישראל (ובעולם), היא קלה יותר לתפעול ולא צריך ללמד את האנשים איך לעבוד איתה, אך היא חסרה בהרבה מאוד כלים שנמצאים בטלגרם.

ארגון שהקהל שלו נמצא בטלגרם יוכל להרוויח מהשימוש בה הרבה מאד ויוכל לשמור על קשר שוטף בצורה נוחה ויעילה יותר.

נגישות
‎הפורום לחברה האזרחית‎