כתיבה ועריכה בוויקיפדיה

המדריך שיעשה לכם סדר באפשרויות העריכה בוויקיפדיה וילמד אתכם כיצד ניתן לייצר השפעה דרך אחד מאתרי האינטרנט הנצפים בעולם.

פוסט זה מבוסס על סיכום ‘סדנת ויקיפדיה’ בהדרכתו של עמיחי בנעט. יזמים וארגונים חברתיים יוכלו להסתייע במדריך זה כדי להעביר את הידע והמומחיות שצברו אל כלל הציבור דרך כתיבה ועריכה בוויקיפדיה.

 

ויקיפדיה היא אנציקלופדיה מקוונת, רב לשונית, המבוססת על תוכן חופשי וקיימת בכ-300 שפות. לצד הביקורות והמחלוקות הרבות הנשמעות אודות בעיית האמינות בתוכן האתר, אין חולקים על כך שוויקיפדיה היא אחד ממקורות המידע הנצפים והמשפיעים בעולם. התוכן בוויקיפדיה מבוסס על ‘חכמת ההמונים’ ועל השתתפותם של אנשים בעלי ידע בכתיבת מגוון הקטגוריות והערכים.

השתתפותם של אקטיביסטים ויזמים חברתיים במנגנון העריכה והביקורת של ויקיפדיה עשויה להוות להם כלי עבודה משמעותי להנגשת מידע לציבור הרחב ולהשפעה על השיח הציבורי. מטרת מדריך זה הינה להציג ולהנגיש לקהל הפעילים החברתיים את האפשרויות השונות לפעילויות אלה.

* במדריך זה מופיעים לשימושכם קישורים רבים לצורך הרחבה ופירוט במגוון הנושאים.

קהילת ויקיפדיההוויקיפדים ובעלי התפקידים

כלל העורכים והפעילים בוויקיפדיה נקראים ויקיפדים ולהם יש סמכויות והרשאות שונות לפעילות:

  • ויקיפד רשום משתמש בעל חשבון רשום במערכת ויקיפדיה. הרשאות העריכה שלו מורחבות לעומת אלו של ויקיפד אנונימי. הרישום אינו דורש פרטים מזהים או את כתובת ה-IP של המחשב.
  • ויקיפד אנונימי – משתמש ללא חשבון רשום במערכת ויקיפדיה. יכול לערוך אך מוגבל באפשרויותיו, לדוגמא, אינו יכול להעלות תמונות לוויקיפדיה וחסום בפני עריכה של ערכים מסוימים. עריכתו מזוהה לפי כתובת ה-IP של המחשב ממנו הוא פועל.
  • מפעיל מערכת – משתמש רשום בעל הרשאות מורחבות, הכוללות מחיקת דפים, הגנה על דפים וחסימת משתמשים.
  • בירוקרט – מוביל הקהילה, בעל הרשאה למינוי מפעילי מערכת ובירוקרטים חדשים.
  • בודק – בעל יכולת לבדוק כתובות IP של משתמשים רשומים וכן לאתר את כל העריכות שבוצעו מכתובת IP מסוימת.
  • על בעלי תפקידים נוספים – ניתן לקרוא כאן.

מומלץ לערוך בוויקיפדיה כוויקיפד רשום ולא כוויקיפד אנונימי, זאת מכיוון שההרשאה מאפשרת לוויקיפד הרשום להעלות תמונות לוויקיפדיה, להשתתף בהצבעות ולקבל התרעות על מחיקות או שינויים ברשימת המעקב. ביכולתו של הוויקיפד הרשום גם להיות בקשר עם עורכים אחרים בדף המשתמש, ולבצע עריכות משניות. בנוסף, הוא אוסף לחשבונו ‘מוניטין’ על עריכותיו ובדרך כלל עבודתו מוערכת יותר על ידי שאר חברי הקהילה בוויקיפדיה.

 

יצירת ערך חדש, דיונים ומחיקות

בוויקיפדיה ניתן לכתוב ערך חדש לחלוטין או לערוך תוכן קיים. מה עדיף? במקרה זה אין נכון ולא נכון, והבחירה בין השניים תלויה בנסיבות. עם זאת, נסו לאתר בוויקיפדיה תכנים חסרים, זאת באמצעות שיטוט בתכנים המתאימים לתחומי העניין או המומחיות שלכם. במידה ובחרתם ליצור ערך חדש ניתן להשתמש באשף הערכים של ויקיפדיה, המדריך אודות הפעולות הנדרשות לשם כך.

בעת בחירת ערך חדש יש לשים לב שלא כל נושא בהכרח מתאים לוויקיפדיה ושהערך הנדון אינו שולי או אזוטרי מדי ביחס לכלל הערכים בוויקיפדיה. חשוב לדעת כי ויקיפדיה אינה מפרסמת מחקר מקורי אלא מתבססת על מידע שפורסם כבר במקומות אחרים בלבד. יש לשים לב כי בעת יצירת ערך חדש מומלץ להשתמש במקורות מהימנים וברי אימות. בנוסף, בכתיבת הערך יש להתבסס על המבנה המקובל לערכים בוויקיפדיה אשר כולל פתיח, גוף ופרקי סיום.

סיימתם ליצור את הערך? מצוין. כעת יש מספר פעולות אשר רצוי לעשות על מנת להעלות את חשיפת הערך בוויקיפדיה:

1) בינוויקי – יצירת קישורים לדפים בשפות שונות הזהים לערך החדש שנוצר.
2) ‘קישור לערך’ – קישור מערכים אחרים לערך החדש שנוצר.
3) שימוש בקטגוריות – הכנסת הערך לתוך קטגוריה רחבה יותר. כדי למצוא ערכים וקטגוריות הקשורים לערך החדש ניתן לגשת לרשימת הקטגוריות של ויקיפדיה ולבצע מיון לפי נושאים.

פעולות נוספות שיעזרו להעלאת החשיפה ניתן למצוא בקישור זה.

בנוסף, יש לדעת שמרגע שעלה ערך חדש לאתר יכול כל חבר קהילה בוויקיפדיה לפתוח דף שיחה ושם לקיים דיון ולהעיר אודות ניסוחים, שגיאות וליקויים. הגישה לדף השיחה נעשית באמצעות הלשונית שיחה, הממוקמת בצדו הימני של הדף.

בדיון בדף השיחה יכולים להשתתף כלל הוויקיפדים וחברי הקהילה. מטרת הדיון הינה בירור שאלות עקרוניות, שיפור תוכן הערך והשגת הסכמה ביחס לפרטים שנויים במחלוקת. בדף השיחה חשוב להקפיד ולכתוב באופן קצר ותמציתי ולא “לנאום”, לדון לגופם של דברים, לא להיגרר להתלהמות או לצעדים חד צדדים ולשמור על תרבות דיון רצינית ומנומקת.

לאחר הדיון יכולה לעלות הצעת מחיקה, בהצבעה על הצעה זו זכאים להשתתף רק בעלי זכות הצבעה (ויקיפדים בעלי 100 עריכות ב-90 הימים האחרונים). במידה ויש רוב של 55% בהצבעה הערך ימחק. אם לאחר תקופת זמן ניתן להוכיח שהשתנו הנסיבות מאז החלטת המחיקה, אפשר לבקש להחזיר את הערך לוויקיפדיה. באופן כללי, כדאי להכיר את מדיניות המחיקה של וויקיפדיה.

 

עריכה בוויקיפדיה – דברים שחשוב לדעת

  • אפשרויות עריכה – אז איך עורכים בפועל? קיימות שתי אפשרויות לביצוע העריכה עצמה בוויקיפדיה: עורך חזותי וקוד מקור. העורך החזותי נוח יותר לשימוש והכתיבה בו מתבצעת ביתר קלות, בעוד קוד מקור מבוסס על שיטת html הישנה יותר.
  • סגנון כתיבה – החלטתם על מה לכתוב ובאיזו דרך? מצוין! אבל זה עדיין לא הסוף… כעת עליכם להתאים את סגנון הכתיבה לסגנון הנהוג בוויקיפדיה. מה זה אומר בעצם? הכתיבה איננה אקדמית, יש להציג דעות ועמדות שונות ולאו דווקא מסקנות, ודרושות אסמכתאות ממקור מדעי או פופולרי. בנוסף, בעת עריכת ערך שיהווה חלק מערך מורחב יותר, יש לקרוא קודם את הערך המורחב ותתי הערכים הקיימים בו ולהתאים את סגנון הכתיבה אליהם. פירוט נוסף בנושא ניתן למצוא במפתח ההפניות למדריכי הסגנון בוויקיפדיה.
  • ערכים מקבילים – שימו לב שבוויקיפדיה יכולים להיות ערכים שונים לאותו הנושא. לדוגמא, הערך ‘רמת גן והערך היסטוריה של רמת גן’ אלו שני ערכים שונים. לכן, כאשר מבצעים שינוי באחד, רצוי לעשותו גם בערך השני.
  • היסטוריית עריכה – את ההיסטוריה של ערך מסוים ניתן למצוא בלשונית גרסאות קודמות אשר מופיעה בפינה השמאלית העליונה בדף הערך, ובה ניתן גם למצוא כלים שימושיים נוספים לעריכה. לדוגמה, כלי אחד הוא השוואת הגרסאות, המאפשר להשוות בין גרסאות קודמות שנכתבו לערך. כלי נוסף הוא סטטיסטיקת הצפייה, המאפשר לזהות את הטרנדים והמגמות של הצפייה בערך.
  • “ותיקות – צעירות” – כמו בצבא, גם עורכים ותיקים בוויקיפדיה לא תמיד שמחים שאנשים חדשים ‘פולשים’ לתחומם. דבר זה עשוי לעיתים להוות אתגר לעורכים חדשים שחווים “קבלת פנים” לא נעימה. אז איך אפשר להתנהל במצב כזה? ניתן לבקש הסברים לתגובות, לשים לב לא להיפגע באופן אישי, לחפש קונצנזוס והסכמה, לא להיכנס ל”מלחמות מיותרות” והכי חשוב – לא להתייאש.
  • הימנעות מהטיה פוליטית – לאקטיביסטים ויזמים חברתיים קיימות לעיתים עמדות נחרצות בנוגע לנושאים שונים, כולל פוליטיקה. בהקשר זה חשוב לדעת שוויקיפדיה שואפת להימנע מהטיה או עמדה פוליטית. על מנת לדבוק בשאיפה זו, ניתן להיעזר במדריך לנקודת מבט נייטרלית. בנוסף, ניתן ואף רצוי בעת העריכה לבדוק ולשאול את עצמכם “האם יש לי את היכולת להגן על העריכה שאני מבצע מפני טענות של אחרים בדבר הטיה?”.
  • מחלוקת עריכה – כמו שכבר כתבנו, בוויקיפדיה עשויות להתקיים מחלוקות מסוגים שונים: מחלוקת על אמיתות העובדות, מחלוקת על הרלוונטיות של התוכן וגם מחלוקת על עניינים מנהליים או אישיים שונים. מחלוקת בין שני משתמשים שבה כל אחד מהם חוזר ומבטל את עריכתו של האחר קרויה מלחמת העריכה, וזו שכיחה לרוב בערכים פוליטיים.
  • בקשת מחיקה – כאמור, בוויקיפדיה ישנה אפשרות למחוק ערך או חלק מערך. כדאי לדעת שאדם מסוים יכול לבקש שימחקו ערך אודותיו, אך לקהילת ויקיפדיה הזכות לקבל את ההחלטה הסופית בנוגע לכך.

 

חסימות ומנגנוני בקרה

כל אדם וקורא באתר מהווים למעשה חלק ממנגנון הבקרה של ויקיפדיה. במקביל, לצורך התמודדות עם הטיות, השחתות או חשבונות קש לוויקיפדיה קיימת האפשרות לחסום חשבונות או כתובות IP. כלי בקרה נוסף שיש לוויקיפדיה נגד השחתה הינו הגדרה של ערך כדף מוגן, כך שלאחר שדף מוגדר כמוגן רק משתמשים מסוימים יכולים לערוך בו שינויים. במידה ודף מסוים נחסם תופיע ההודעה הבאה בתחתית הדף:

כלי נוסף שיש לוויקיפדיה הוא ‘בוט’ ויקיפדיה, הבוט יודע לבצע פעולות עריכה על פי כללים מוכתבים מראש, ופועל לבדיקת דפים לצורך הצבעה על תיקונים אפשריים.

תמונות, מדיה והקפדה על זכויות יוצרים בקרן ויקימדיה

חשוב לציין כי ויקיפדיה מקפידה מאוד בשמירה על זכויות יוצרים. בעת עריכה לא ניתן להשתמש בקובץ תמונה, וידאו או מדיה אחרת מרשת האינטרנט ללא אישור. גם העתקה מאתרי אינטרנט של ארגונים ומוסדות שונים יכולה להיחשב כהפרה. במידה ונעשה שימוש כזה, סיכוי רב שהקובץ ימחק עקב אי שמירה על זכויות יוצרים.

לצורך התמודדות עם בעיה זו מציעה ויקיפדיה את מיזם ויקישיתוף: מאגר של תמונות, צלילים וקבצי מולטימדיה אחרים הניתנים לשימוש באופן חופשי. מציאת המדיה המתאימה לערך יכולה להיעשות דרך שורת החיפוש או לפי נושא. בפינה השמאלית התחתונה בדף של כל ערך (בסמוך לרובריקת קישורים חיצוניים) מופיע הקישור לוויקישיתוף ולכלל מיזמי ויקימדיה.

מיזם נוסף שיכול להועיל לעבודת העריכה בוויקיפדיה נקרא ויקינתונים: מאגר של נתונים וידע הניתנים לשימוש באופן חופשי. לקרן ויקימדיה מיזמים רבים נוספים שעשויים לסייע בעריכה, כמו ויקיטקסט, ויקיספר ו-ויקיציטוט.

 

עשינו לכם חשק? רוצים כבר להתחיל לערוך? המדריך צעד אחר צעד מפרט בצורה פשוטה וברורה את שלבי העריכה ומציג את האפשרויות הבסיסיות לכתיבה בוויקיפדיה.

לסיום, עורכים חדשים יכולים למצוא מדריכים והסברים רבים נוספים, העונים כמעט על כל שאלה בנוגע לעריכה ופעולות נוספות, בדף העזרה של ויקיפדיה.

ערכו והצליחו!

נגישות
‎הפורום לחברה האזרחית‎