מדריך זה מבוסס על סיכום סדנת תכנון וניהול פרויקטים בהדרכתה של ספיר בלוזר, מנכ”לית התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית ופעילה חברתית בתחום שינוי המדיניות.
ערכה: אסתי לם
בבואנו להתחיל פרויקט יש להציב ארבעה ממדים חיוניים כדי להצליח: תוצאות, תפוקות, תשומות וערכים.
זהו הממד הראשוני והעיקרי בו יש להתמקד בעת מחשבה על פרויקט. התוצאות מהוות למעשה את השינויים אותם אנו מעוניינים לקדם, ולא את סך הפעולות בפרויקט. לעיתים קרובות, התוצאה הסופית – ‘תמונת הניצחון’ אליה שואפים להגיע, תהיה רחבה, מורכבת וארוכת טווח, ואנו כיזמים או כארגון לא נוכל להביא אותה לידי מימוש בעצמנו. במקרים כאלה, חשוב לעבוד יחד עם שותפים שונים על מנת להצליח להשיג את מטרת העל.
על מנת להגיע לתוצאות הרצויות, יש להתייחס לשני ממדים נוספים:
דוגמה: אם התוצאה הרצויה הינה חקיקת חוק בכנסת, התפוקות יכולות להיות כתיבת נייר מדיניות, ביסוס קשרים עם חברי כנסת או קבלת תמיכה ציבורית בנושא. כל אלה הן תפוקות המובילות אל התוצאה הרצויה – העברת החוק.
התשומות כוללות את כלל המשאבים הנדרשים לשם מימוש הפרויקט: עלויות כספיות, הון אנושי נדרש, הנכסים המושקעים בפרויקט וכד’. במרבית המקרים, המשאבים העומדים לרשות היזמים או הארגונים הינם מוגבלים מאוד. על כן, כדאי תמיד לבחון את התפוקות אותם מעוניינים לבצע ביחס לתשומות הנדרשות. כלומר, ייתכן וניתן להגיע לתוצאה הרצויה בעזרת מגוון של תפוקות אפשריות, אשר דורשות כל אחת תשומות שונות. לכן, מומלץ לבחור את התפוקות היעילות ביותר – אלו שהתשומות הנדרשות עבורן נמוכות יחסית ואשר מפיקות תוצאות רצויות ומוצלחות.
שלושת הממדים שהוצגו מהווים את הבסיס לתכנון מיטבי של פרויקט. עם זאת, קיים ממד נוסף, שלעיתים נעלם מן העין, עליו חשוב לתת את הדעת:
לדוגמה: פרויקט שעוסק בקידום הדמוקרטיה וההשתתפות האזרחית. חשוב שערכים אלו יבואו לידי ביטוי לא רק בתוצאות הפרויקט, אלא גם בתהליכים הפנים-ארגוניים ובהתנהלות סביב הפרויקט. התחשבות בממד זה תוכיח לכלל הגורמים המעורבים את המחויבות הערכית הנדרשת.
ניהול פרויקט זו משימה מורכבת ומאתגרת מאוד. לצורך כך, קיימים מגוון כלים המסייעים לתכנון וניהול הפרויקט ותורמים לתהליך מסודר ויעיל יותר. לרשות מנהל פרויקט עומדים ארבעה כלים עיקריים: מסמך מסדר, תרשים גאנט כללי, טבלאות לוגיסטיקה ותחקור שותפים.
כאשר מתחילים פרויקט חדש, חשוב מאד ליצור מסמך מסדר. המסמך מורכב מחמישה חלקים:
א. המיזם עצמו: ניסוח מתומצת ומדויק אודות המיזם, ממה הוא נובע ומהן מטרות העל שלו. כדאי לקבוע מראש מועד לישיבה או לפגישה עם השותפים לפרויקט כדי לדון בהגדרת המיזם ולהגיע להסכמה על מהותו.
ב. מטרות קונקרטיות: ניסוח מטרות הפרויקט בצורה נהירה וחד משמעית. זהו שלב קריטי המשפיע במישרין על אופני הפעולה, היעדים והמשימות בפרויקט.
ג. אופני הפעולה: ניסוח דרכי הפעולה למימוש מטרות הפרויקט. אופני הפעולה באים לידי ביטוי בשלבים מתקדמים יותר של הפרויקט (למשל, בניית גאנט).
לדוגמה:
ד. יעדים מוגדרים לשנה הקרובה: הצבת יעדים שנתיים או חצי שנתיים, שהינם ריאליים וברי ביצוע. היעדים נגזרים לרוב מהמטרות הקונקרטיות.
ה. תכנית העבודה הכללית: התכנית מסכמת את המסמך המסדר וכוללת את פירוט המשימות המיועדות לביצוע לפי פרקי זמן מוגדרים (חודשי, דו חודשי וכו’).
המסמך המסדר הוא מסמך פנימי המיועד לכלל שותפי הפרויקט. ניתן לכלול במסמך את התקציב המוקצה לפרויקט, כך שהמטרות, היעדים והמשימות יוכלו להיקבע בהתאם אליו. למעשה, זהו המסמך אותו נכון להראות למשקיעים פוטנציאליים אחרי הרתימה הראשונית. מרבית השותפים לא ירצו לראות טבלאות מורכבות, אלא שני עמודים ברורים, שיבהירו להם את הכיוון ואת סדרי הגודל.
תרשים גאנט כללי (להלן: גאנט) הינו תרשים הכולל את תיאור כלל המשימות והפעילויות בפרויקט תוך ציון מועדי ביצועם הצפוי, והקשרים הנוצרים ביניהן. הגאנט הוא הבסיס לכל פרויקט, ומשמש לצרכי בקרה ומעקב, עמידה בלוחות זמנים והקפדה על עבודה יעילה ומאורגנת.
מטרת הגאנט היא לסייע למחוללי הפרויקט להגיע לתוצאה הסופית (למשל, פרויקט ‘יום המורה בכנסת’). כלומר, כלל הפעולות המפורטות בטבלה ומסודרות על פי סדר כרונולוגי, מכוונות למטרה זו. לכן, יש לארגן את הטבלה כך שפעולות הדורשות את סיומה של פעולה אחרת ימוקמו בתאריך מאוחר יותר. בנוסף, הגאנט מאפשר לכלל הגורמים בפרויקט לדעת בכל עת היכן עומד הפרויקט ביחס לתכנון, ברזולוציה רחבה יותר (ולא רק ברזולוציה שבועית או יומית). הגאנט מאפשר התמקדות ובחינה של מצב הפרויקט בנקודת זמן מסוימת, לאור המשימות שתוכננו ותוך הסתכלות ארוכת טווח לעבר המשימות העתידיות.
ניתן לבנות גאנט לתקופות זמן שונות: חודש, חצי שנה ,שנה או כל פרק זמן אחר, בהתאם לפרויקט המבוצע. מומלץ להתאים את אורך הגאנט לאופי הפרויקט: לדוגמה, לפרויקט בעל קצב שינויים מהיר ייתכן כי עדיף ליצור גאנט חצי שנתי או חודשי, אשר מאפשר עדכון בתדירות גבוהה יותר ואינו משפיע על שנה שלמה.
לרשותכם דוגמה לתהליך הבנייה של הגאנט והשימוש בו (מתוך פרויקט ‘יום המורה בכנסת’):
בציר ה-X, ציר הזמן, כל עמודה מייצגת חודש (עמודה A: ינואר) או שבועיים (עמודה A: ינואר 1, עמודה B: ינואר 2).
בציר ה-Y (במרבית המקרים) מוצגים שלושת הממדים המרכזיים (פעילות, תשתית ופרסום) המהווים את השורות בטבלה:
א. פעילות: התפוקות – הפעולות הנדרשות לביצוע לשם מימוש הפרויקט. למשל, קביעת פגישות עם חברי כנסת, הקמת שדולה של יום המורה, יצירת קשר עם נציגי רשויות רלוונטיות.
ב. תשתית: הבסיס אשר נדרש על מנת לאפשר את קיום ממד הפעילות. למשל, שיחות טלפון, בניית חמ”ל, יצירת קואליציות.
ג. פרסום: המסרים המופצים אל החוץ. כלומר, הפעילות אותה מעוניינים לפרסם דרך אמצעים שונים כגון דיגיטל, תקשורת, מידעונים.
מומלץ לעבוד עם תוכנת Excel. זאת מכיוון שתוכנת ה-Excel הינה פשוטה, אינטואיטיבית ונוחה להפצת מסמכים בין הגורמים המעורבים בפרויקט. במידה ועולה צורך מקצועי משמעותי בסנכרון ובשימור ידע ניתן לעבוד עם תוכנת Monday.
בעת יצירת הגאנט לפרויקט שלכם מומלץ להתייחס להיבטים הבאים:
הפרויקט ממשיך גם אחרי תאריך היעד: חשוב לשריין מועדים מראש עבור משימות שיש לבצע לאחר תאריך היעד לסיום הפרויקט. לדוגמה: שליחת מכתבי תודה לכלל הגורמים השותפים, תשלומים, תחקור שותפים או ישיבת סיכום והפקת לקחים לפרויקט.
בפעילות בה יש היבט תפעולי משמעותי (כמו כנס או אירוע רב משתתפים), מומלץ ליצור טבלאות לוגיסטיקה. הטבלאות פשוטות ומסייעות לסדר ולארגון בניהול הפעילות, כמו גם למניעת תקלות. שימוש בטבלאות מומלץ גם אם מדובר באירוע קטן, שכן כל פעילות העוברת בהצלחה יוצרת רושם חיובי ומקצועי.
הטבלאות בנויות כקובץ Excel הכולל גיליונות שונים, בהתאם לאופי האירוע. מומלץ לבנות שלושה גיליונות בסיסיים:
זהו הגיליון המרכזי והמשמעותי ביותר מבין הגיליונות. בגיליון זה רצוי להתחיל בכתיבת כלל המשימות שיש לבצע לקראת האירוע. לדוגמה: הזנת אישורי כניסה, הכנת תיקיות, רכישת בלונים ועוד. את המשימות יש לארגן בטבלה המציגה את העמודות הבאות בציר ה-X:
עמודת ה’שעה’ מהווה את ציר ה-Y, ובה מופיעים זמני כל פעילות אשר מיועדת להתרחש. בעמודות הבאות יש לפרט לגבי כל פרק זמן את תוכן המשימה, הציוד, האחראי והלוגיסטיקה הדרושים לשם ביצועה. למעשה, טבלה זו קובעת את השתלשלות העניינים הרצויה.
דוגמה ללו”ז תפעול מפורט (אירוע):
טבלת לו”ז התפעול המלאה והמפורטת מופצת לכל השותפים בתפעול האירוע, מהעובד הזוטר ועד הבכיר ביותר. הימצאות הטבלה בקרב כלל הגורמים מאפשרת תפעול רציף ואיכותי, ומסייעת למנהלים להתמקד בתחומי האחריות שלהם מבלי להידרש למענה על שאלות טכניות. קיימת האפשרות גם לסמן לכל אדם את הפעילויות עליהן הוא אחראי בצבע ייחודי, ולשלוח אליו באופן פרטני. דבר זה מאפשר לכל אחד לראות מהן המשימות הנמצאות בתחום אחריותו במקביל לתמונת התפעול הכוללת. בנוסף, מומלץ לקבוע ישיבה עם כלל גורמי התפעול לפני תחילת האירוע, לצורך מעבר קצר ותמציתי על הטבלה והמשימות הנדרשות (כדאי גם לאפשר בישיבה זו שאלות והבהרות מצד כלל הגורמים השותפים). כך ניתן לוודא שכולם מסונכרנים ומודעים לכלל השלבים באירוע.
גיליון זה מסייע לתפעול רציף של האירוע באמצעות ייעול היכולת ליצירת קשר בין הגורמים השונים במהלך האירוע. הגיליון גם מסייע לצמצום התלות במארגנים או בבכירים לצרכי יצירת קשר. מומלץ לציין בדף הקשר את התפקיד של כל אדם, וכן למיין את בעלי התפקידים על פי קטגוריה מסוימת (לדוגמה, סוג התפקיד: אחראי הרצאות, אחראי תפעול וכד’ או על פי זמני העבודה: לפני האירוע, במהלך האירוע, לאחר האירוע).
יש להתייחס לכלל הלוגיסטיקה של האירוע, בהתאם לאופיו. למשל, במקרה ויש כמה ארוחות לאורך האירוע, הטבלה תהיה מורכבת מחמשת העמודות הבאות:
בעמודת ‘הארוחה’ יש לכתוב את מיקום הארוחה ומועדה. חשוב גם לפרט בעמודות הבאות במידה רבה את כלל האוכל, הציוד והכלים הנדרשים לכל ארוחה. הדבר ישפיע הן על רשימת הקניות לאירוע, אותה ניתן לבנות בגיליון נפרד, והן על התפעול הרציף. מומלץ לציין בטבלת הקניות כמויות ועלויות משוערות.
בסיומה של פעילות משמעותית, חשוב לקבל משוב מהמשתתפים בפעילות (קהל היעד) ומהשותפים לארגונה, על מנת ללמוד את מרכיבי הפעילות שהתבצעו בהצלחה, ואת אלו אשר דורשים שיפור. מומלץ לקבוע מראש מועד לתחקור ומישוב, לדוגמה: משוב של המשתתפים בפעילות מיד בסיום, ישיבת סיכום של הצוות הגרעיני, ישיבת הפקת מסקנות של המארגנים כמה ימים לאחר מכן וכד’. שימו לב, מועדים אלו ישוריינו כמשימות בגאנט הכללי.
במקרה ויש שותפים לארגון הפעילות, כדאי לבצע גם איתם משוב מיד בסיום האירוע. במקרים רבים, התובנות המועילות ביותר הן אלו העולות ממשוב השותפים. זאת כיוון שנקודת מבטם על הפרויקט הינה רחבה וכוללנית יותר מזו של המשתתפים.
מומלץ מאוד לאגד את התובנות והמסקנות מהמשוב ולשלוח לכלל השותפים סיכום. כך השותפים יכולים להבין את חשיבות ביצוע התחקור ויצירת הידע המשותף, וכן לקבל תחושה שהדעה שלהם נשמעת וחשובה. עדיף שהתחקור יהיה גלוי ולא אנונימי. עם זאת, הבחירה אודות אנונימיות השאלון תלויה ברמת השותפות ובמספר השותפים. במקרה בו הפעילות מאורגנת על ידי מספר רב של שותפים, והתחושה היא שמשוב גלוי יפגע במידת ההשתתפות, יש להשתמש בתחקור אנונימי. ככלל, עדיף לבצע את התחקור בשקיפות מול השותפים.
שלב תכנון הפרויקט הוא שלב משמעותי אשר צורך זמן ומשאבים מרובים. עם זאת, לעיתים הקושי משמעותי בפרויקט מתבטא דווקא בעת המעבר משלב התכנון לשלב הביצוע – במקרים רבים, בעקבות השקעה וירידה לפרטי פרטים בשלב התכנון, נוצרת הנטייה להמשיך ולנסות לדייק את פרטי הפרויקט, תוך עיכוב של שלב הביצוע.
הנקודות הבאות יסייעו לכם להתמודד עם המעבר משלב התכנון לשלב הביצוע:
פרויקטים רבים עשויים להיכשל בשל קצרים בתקשורת – שיחת טלפון לנמען הלא נכון, הודעה לתקשורת בזמן שאינו מתאים, חוסר תיאום בין חברי הצוות וכד’. לכן, חלק מתפקיד מנהל הפרויקט הינו יצירת תשתית המאפשרת סנכרון מידע מיטבי. מנהל הפרויקט אינו נדרש להפעיל בעצמו את רשת הסנכרון, עליו להציב את התשתית ואת הכלים בעזרת תוכל הרשת לפעול.
הנקודות הבאות יסייעו לכם לוודא שמתקיים סנכרון מידע מיטבי בפרויקט:
כדאי שפגישת העבודה תנוהל בצורה מסודרת ומובנית, כך שיהיה ברור מראש מה צפוי להיות בה, מה לוח הזמנים ומהי מטרת הפגישה.
סיכום פרויקט – בעת סיכום הפרויקט מומלץ ליצור מסמך שימור ידע, אשר מהווה בסיס ללמידה ולהפקת לקחים למען שיפור פרויקטים עתידיים. את המסמך ניתן לחלק לשני חלקים:
על מובילי הפרויקט לוודא כי הוא מתבצע במקצועיות ומשיג את יעדיו, לצורך כך מומלץ לנקוט במספר פעולות:
לשם סיום הפרויקט בצורה מיטבית, יש לנקוט מספר פעולות במהלך תכנון הפרויקט: