גוגל טרנדס

מדריך זה מציג כיצד יכול Google Trends לסייע לאנשי החברה האזרחית. באמצעות זיהוי פשוט ויעיל של מגמות הרשת ניתן "לעלות על הגל" ולשדרג את השיווק, הלמידה הפנים ארגונית, הלוגיסטיקה ועוד!

המדריך מבוסס על הרצאתו של רוני ארזי, הבעלים והמייסד של משרד הפרסום משרוקית. בעבר ניהל רוני חדרי חדשות בכלי תקשורת שונים וכיום הוא כותב בעיתון מקור ראשון.

ערכה: יעל אלבז

 

 

מה זה Google Trends?

זהו כלי של חברת Google המאפשר בחינה ומעקב של מגמות וטרנדים באינטרנט. זה נעשה באמצעות חיישן המציג למשתמשים בצורה גרפית (ופשוטה) את מדידת שכיחות מונחי החיפוש של גולשים בדף החיפוש של Google.

מרבית האנשים משתמשים ב-Google בכל יום כמעט, ולצרכים רבים ומגוונים. זה מאפשר התחקות אחר רמת העניין ביחס למושגים שונים לפי שנים ותקופות, והפקת תובנות שיכולות לסייע לשחקני החברה האזרחית.

אז, איך זה עובד?

לאחר הכניסה ל-Google Trends יש להקליד את המונח שאנו רוצים לבדוק את רמת ההתעניינות בו (לצורך הדגמה המושג “מים”, תרשים 1).

תרשים 1
תרשים 1

לאחר הקלדת המונח יש לבחור מבין האפשרויות הבאות:

1. מים כ-“מונח חיפוש“: מציג כל חיפוש שכולל בתוכו את המילה מים.

2. מים כ-“נושא“: מציג את משמעות המונח, במקרה זה מים הם סוג של תרכובת כימית.

3. ביטוי שכולל בתוכו את המילה מים: כגון רובה מים או טרמפולינת מים.

במידה ונבחרה האפשרות הראשונה “מונח חיפוש”, מופיעות מתחת לשורת החיפוש אפשרויות בחירה נוספות (מסומנות בקו אדום בתרשים 2):

תרשים 2
תרשים 2

– מקום: מדינה או אזור בהם התוצאות רלוונטיות.

– זמן: משך הזמן בו מעוניינים למצוא תוצאות.

– קטגוריה: על מנת למקד את החיפוש ניתן לסווג את המונחים לקטגוריות – אמנות ובידור, אנשים וחברה וכד’. שימו לב, בישראל האלגוריתם חלש יותר ממקומות אחרים בעולם, לכן כדאי לבצע חיפוש ראשוני ללא בחירת קטגוריה, ורק לאחר מכן לבצע חיפוש נוסף עם בחירת הקטגוריה הרצויה.

– אזור חיפוש / “חיפוש באינטרנט”: מאפשר את מיקוד החיפוש של המונח על פי מנועי Google השונים – חדשות, תמונות, קניות ויוטיוב.

איך לקרוא את הגרף? שלב ראשון

הגרף מלמד על היחסיות של כמויות החיפושים על פי מועדים באמצעות ציון תקן. כמו שניתן לראות בגרף (למעלה), המספרים בציר האנכי משמאל מייצגים את ציון התקן, ולא משקפים את מספר האנשים שביצעו חיפוש של המונח! ציון התקן נעשה באמצעות יצירת יחסיות על פי נקודת הזמן בה התבצעו מספר החיפושים הגדול ביותר – נקודת זמן זו תיחשב לציון 100. כלומר, נקודות הזמן האחרות מוצבות בהתאם לנקודת השיא.

מצורת הגרף ניתן להסיק את אומדן היקף החיפושים שנערכו למושג. ככל שהעליות והירידות בגרף חדות יותר ניתן להסיק כי היקף החיפושים של המונח קטן יותר. בהקלדת מונח נוסף בקטגוריית זמן זהה ניתן יהיה להבחין בהבדלי הצורות של הגרפים (לצורך הדגמה: “בר מים”, תרשים 3):

תרשים 3
תרשים 3

אפשר לחבר את שני הגרפים לתרשים אחד ובכך לערוך השוואה בין מונחי חיפוש שונים (עד חמישה גרפים בתרשים). ולראות את ממדי החיפוש של כל מונח ביחס לאחרים. כאמור גם כאן, המספרים לא מציינים את כמות המחפשים אלא מציגים את הגרפים באופן יחסי לכמות המחפשים – ניתן לראות בתרשים 4 שגרף המונח “מים” נמצא גבוה מאוד ביחס לגרף של המונח “בר מים”. כלומר, בקטגוריית הזמן הזו אנשים חיפשו הרבה יותר את המונח “מים”. גרף העמודות שמופיע מצד ימין למטה, מציג את יחס כמות המחפשים בין המונחים.

תרשים 4
תרשים 4

שתי אפשרויות לחיפוש מושג, כל אפשרות מביאה בהכרח לתוצאה שונה:

מונח חיפוש: מציג את כלל הפעמים בהם חיפשו את המושג במנוע החיפוש במפורש, ללא תוספות (לדוגמה, בתרשים 2).

נושא: מציג את כל המילים הכלולות תחת הנושא, כך גדל מספר המילים שנכנסות בגרף (לדוגמה, בחיפוש הנושא “מים” יתקבלו מספרים הכוללים תוצאות של אותה משמעות משפות שונות).

*טיפ כללי! כאשר מחפשים ביטוי ב-Google כדאי לסמנו במרכאות (למשל “בר מים”) על מנת שיופיעו תוצאות הכוללות את הביטוי במדויק, ללא תוצאות שאינם רלוונטיות הכוללות הקשרים נוספים.

איך לקרוא את הגרף? שלב שני

בעמוד התוצאות מתחת לגרפים ניתן למצוא מידע נוסף שיכול להועיל להפקת המסקנות (מסומנים בירוק בתרשים 5):

מפה גיאוגרפית: ויזואליות של מקום החיפוש.

חלוקה של האזור למחוזות/ערים: באמצעות הגדלת המפה ניתן לזהות חוסר אחידות בצבעים בתוכה, הכהות של המחוזות מייצגת את יחס החיפושים. בנוסף, המספר המוצג לצד כל מדינה משקף את הפופולריות של המונח לעומת אחרים באותה המדינה (כלומר, העיר בה הייתה כמות החיפושים הגבוהה ביותר תסומן במספר מאה ולפיה יינתנו המספרים באופן יחסי בשאר הערים.

נושאים קשורים: נושאים שהאלגוריתם של Google מייחס קשר במידה רבה למושג (בהקשר “מים” למשל, פארק המים שפיים, איילות, אמת מים וכדומה).

שאילתות קשורות: השאילתות שקשורות למונח עליו מחפשים מידע (בהקשר “מים” למשל, מחמם מים על גז, עמיעד מערכות מים ועוד). שאילתות זהו המושג הרשמי של Google למונח החיפוש.

– “במגמת עלייה“: לצד הקטגוריות “נושאים קשורים” ו”שאילתות קשורות” מופיע הכיתוב “במגמת עלייה”. למעשה, גוגל מסמנת נושאים שהיו במגמת עלייה משמעותית בתקופת הזמן שנבחרה ומשווה זאת לפרק זמן זהה שקדם לו. בנוסף, האלגוריתם מציג את אחוז העלייה. לדוגמה, ניתן לראות בתרשים 5, בו פרק הזמן שנבחר הוא שנה אחת, מושווה לשנה הקודמת ומציע השוואה של נושאים הקשורים במונח “מים” שהחיפושים אליהם עלו משמעותית. ראו ערך “1 פארק המים שפיים” – מתגלה עלייה של כ-1900%.

תרשים 5
תרשים 5

במידה ורוצים למצוא את מונחי המפתח הקשורים למונח “מים” שעליהם ביצעו הכי הרבה חיפושים ניתן למצוא את המענה תחת “שאילתות מובילות”:

תרשים 6
תרשים 6

*החיפושים החמים: בעמוד הראשי של Google Trends מופיעות מגמות החיפוש הפופולריות בתקופה האחרונה. ניתוח מגמות אלו יכול לסייע במובן של “לעלות על הגל”, באמצעות הטמעה או חיבור של מושגים ומונחים פופולאריים לפעילות שאנו מבצעים. לדוגמה, כתיבת מאמרים המתכתבים עם גלי הפופולאריות ברשת ובכך להגדיל את הקהל.

במה Google Trends יכול להועיל?

קיימים מספר שימושים אפשריים:

– השוואה: מנהלים או עובדים בגופים שונים מעוניינים במידע לצורך השוואה עם גופים מתחרים או מקבילים. עמותות, ארגונים וחברות יכולים לבצע באמצעות חיפוש פשוט יחסית השוואות אל מול המתחרים על פני טווח זמן מוגדר. כך ניתן לקבל תובנות בנוגע לאיכות ותכלית העבודה.

– למידה פנים ארגונית: אפיון הארגון על פני נקודות זמן שונות, באמצעות פיענוח התנודות. כלומר, להתחקות אחר הסיבות שהובילו לעלייה/ירידה בחיפושים וכך לאתר את הגורמים שמייצרים לארגון יתרון בעסק/בארגון.

– כלי שיווקי: תיעול של שיווק שנעשה בפלטפורמות אחרות למען הארגון. לדוגמא – נניח והייתה כתבה בנושא צמח מרפא מסוים שהביאה לכמות חיפושים גבוהה על הצמח ובין מרכיבי המוצר של הארגון שלכם נמצא סוג הצמח הזה. במקרה זה ניתן לעשות שימוש במידע לטובת שיווק מוצר הארגון על ידי “משיכת” אנשים לאתר האינטרנט דרך פרסום המדגיש את הצמח המסוים הזה מבין כלל המרכיבים. כלומר, “ניצול הגל”, או ניצול המומנטום ברשת, מאפשר למקד את התוכן הפרסומי, ובמקרים רבים יכול לחסוך יצירת תוכן שיווקי חדש. בנוסף, ניתן לייצר תוכן בהתאם למונחי החיפוש הגבוהים ביותר ב-Google וכך למשוך קהל רחב יותר לאתר האינטרנט של הארגון. לדוגמה, לקחת מונח חיפוש פופולרי ולייצר סביבו תוכן כלשהו כגון מאמר/סרטון שמכילים בתוכם התייחסות למונח החיפוש.

– כלי לוגיסטי: חיפוש נתונים שביכולתם לספק נתוני חיזוי משמעותיים לגבי ארגון, מותג, מקום, עסק וכד’. לדוגמה, ניתן להעריך מראש את כמות המבקרים במקום או אירוע באמצעות בחינת כמות החיפושים בערב שלפני. כך ניתן לנבא את כמות המשתתפים באירוע למשל, ולהיערך לוגיסטית בהתאם (במצב סטטי שלא מושפע מדברים אחרים כגון אירועים מיוחדים).

– צו השעה: ניתוח של מה שקורה בזמן אמת. כאשר יש אירוע או דיווח חדשותי למשל, ניתן לזהות בזמן אמת את מידת הפופולאריות באמצעות גרף שמסגרת הזמן שלו היא השעה האחרונה. זה רלוונטי בעיקר כאשר הארגון פועל בתקשורת לקידום יוזמה, או בתגובה לאירוע אחר שהתרחש. כך ניתן לברר את תגובת הקהל לפרסום של הארגון.

 

עלו על הגל ובהצלחה

נגישות
‎הפורום לחברה האזרחית‎