10 העקרונות לכתיבת מאמרי דעה

מדריך קצר זה מסביר מהו מאמר דעה ומה חשיבותו ומספק טיפים חשובים לכתיבה נכונה - בחירת הנושא, מבנה המאמר, סגנון הכתיבה ועוד

  1. מה זה מאמר דעה?

מאמר דעה הוא טור קצר שמתפרסם במדור היוקרתי ביותר בעיתון או באתר החדשות – מדור הדעות.

  1. מה מטרתו?

מטרת המאמר היא לעסוק בסוגיה העומדת על סדר היום ולהציג זווית פחות מוכרת שלה שלא כדאי שתתפספס, שתיתן הצעה אופרטיבית. הכלל במדור הדעות הוא: ״אני לא מביע את דעתי, אלא מראה לכם נקודת מבט שונה על הסוגיה״.

  1. איך כותבים מאמר דעה?

מאמר דעה טוב מורכב מעבודת תחקיר הכוללת בדיקת עובדות ומשולבת בחוויה האישית, “ידע זה כוח”. חשוב לדעת מה קורה בשיח על נושא מסוים, להיחשף ככל האפשר למידע בנושא על מנת לזהות את הנקודה שאליה עדיין לא התייחסו.

אחרי מציאת הנושא האקטואלי וזווית הכתיבה הייחודית, יש לארגן באופן מסודר את הנקודות בהן רוצים לעסוק. מאמר הדעה יתחיל עם פתיח מעניין שימשוך את הקוראים, ולאחריו יבוא גוף הטקסט העיקרי.

  1. מבנה המאמר

מאמר הדעה בנוי מפתיח, גוף הטקסט ופסקת סיום, ואורכו נע בין 420 ל־550 מילה לערך.

  1. כותרת המאמר

הקוראים נחשפים בראש ובראשונה לכותרת המאמר, ולכן היא צריכה להיות מושכת, מגניבה, מעניינת, צינית, כואבת, מזעזעת, או כל אפשרות אחרת שתמשוך את העין. על הכותרת לרמוז באופן ברור במה עוסק המאמר (בשביל ההגינות המקצועית וגם עבור האלגוריתם).

  1. הפתיח

הפתיח חייב להיות מעניין ומושך את העין כדי להשיג את מטרתו – לגרום לאנשים להמשיך לקרוא את שאר המאמר. הוא יכול לכלול הסבר על מה יהיה הטור, הסבר היסטורי או חוויה אישית, וכן הלאה, וגם ירמוז על הבאות או על מסקנת המאמר (פתיח וסיומת לדוגמה)

  1. פסקת סיום

הפסקה המסכמת צריכה לגבש את הנקודות שהועלו במאמר לכדי רעיון אחד שלם, כשהשורה התחתונה יכולה להיות חדה וחותכת.

  1. מה עושים כשאין רעיון?

כשאין השראה מומלץ ללכת לנכסי צאן ברזל, כיוון סנטימנטלי עמוק, וכך לחבר את הקוראים למשהו גדול יותר שנוגע בכולם.

  1. רמת כתיבה

כתיבה היא אישיות, ולכן לוקח זמן להשתפשף ולמצוא את הקול הייחודי. אם הכתיבה מספיק טובה היא תעניין ותמשוך, ואם לא הקוראים לא יתעכבו על הכתוב. חשוב לקשר בין הנושא הכללי לנקודה המדויקת, לשמור על ענייניות ולא להתרחק לנושאים אחרים שרק יבלבלו את הקוראים.

  1. דגשים כלליים
  • לפעמים אנחנו נמצאים במקומות או סיטואציות שמהם אפשר להגיע לנושאים ומאמרים מיוחדים מאוד – אל תפספסו אותם!
  • חזרה על דעות של אחרים לא עוזרת, לכל אחד יש את היתרון היחסי שלו לעומת הסביבה בה הוא נמצא. צריך לשים לב איפה הנושא פוגש אתכם, מה הייחוד שיש לכם להציע וכן הלאה.
  • כשרוצים לענות ולהגיב על נושא שעלה לסדר היום יש לפעול מיד, כדי לא לאבד את המומנטום.
  • מאמר באתר חדשות המכיל קישור לאייטם אחר באתר, נחשב כמאמר רציני יותר מכיוון שהוא מתחבר לאירוע חדשותי ורלוונטי, וזוכה ליחס מועדף מצד האלגוריתם.
  • לא לציין פרטים אישיים לא רלוונטיים. כך למשל, אם המאמר עוסק בנושא בריאותי, שירות המילואים של הכותב אינה שייכת לעניין.
  • בכתיבת מאמר תגובה, יש לעשות זאת באופן שיהיה מובן לקוראים ולא יגרום להם לפתוח את המאמר המקורי. התמקדו בטענה שלכם ולא בכך שהיא תגובה לטענה אחרת.

 

נגישות
‎הפורום לחברה האזרחית‎