#רק_רשת

מדריך זה מתאר את הדומה והשונה בין רשת לקהילה, מסביר מדוע חשוב לבחור את ההגדרה הנכונה עבור קהל היעד ומציג דרכים שונות לפעול מולו.

המדריך מבוסס על הרצאתו של עדי ארבל, מנהל הפורום לחברה האזרחית, בפני קהילת, סליחה, רשת הפל”א.

ערכה: נועם מדאר

כולם מדברים קהילה, אף אחד לא מדבר על רשת” (אף אחד, אף פעם)

החיים כיום מתנהלים סביב קהילות, כשכל אדם משתייך למספר גדול שלהן. קהילה יכולה להיות פיזית, למשל קהילה שכונתית, או דיגיטלית שנסובה על כל נושא שהוא – אוכל, ריצה, סדרות טורקיות וכן הלאה.

מהי קהילה? בהגדרתה הכמעט מילונית קהילה היא “קבוצה של אנשים שחולקים אזור גיאוגרפי, ערכים ומנהגים״. ומהי רשת? “קבוצת אנשים הפועלים בשיתוף פעולה ובתקשורת הדדית (במסגרת לא רשמית)”.

ניתן לחשוב כי ״רק רשת״ הוא ביטוי המקטין את מי שמתיימרים לנהל קהילה כשבעצם הם מנהלים רשת, אך בפועל הוא מסייע בהגדרת המטרות שלהן ומדייק אותן, בדיוק כמו אותו פרשן כדורסל מפורסם שטבע את המונח “רק רשת” כדי להביע את הדיוק שבקליעה.

כלומר:

  • הבשורות הרעות הן שלא כל רשת היא קהילה.
  • הבשורות הטובות הן שמה שנכון לרשת נכון גם לקהילה.
  • הבשורות הטובות יותר הן שכדי לחזק הן את הרשת והן את הקהילה, צריך לחזק את הפרטים בהן ואת הקשרים ביניהם.

כאשר מבינים את ההבדלים בין רשת לקהילה ניתן לתת ערך מדויק יותר לחברים בהן ולזכות בהכרה מהם.

 

למה זה משנה?

הסיבה לחשיבות הבחירה בהגדרה הנכונה לכל קבוצה – קהילה או רשת – היא כפולה: תיאום ציפיות ומחויבות. תיאום הציפיות הוא זה שישפיע המחויבות ההדדית בין חברי הקבוצה ומנהליה במספר רמות:

  • ציפיות המנהלים מהחברים – מנהלי רשת ומנהלי קהילה מצפים למחויבות מסוימת מחברי הקבוצה, כשמחבר קהילה מצופה מחויבות גבוהה יותר מאשר חבר רשת.
  • של החברים מהמנהלים – חברי רשת וקהילה מצפים למחויבות כלפיהם מצד המנהל, כשממנהל קהילה מצופה מחויבות גבוהה ואחרת מאשר זו של מנהל רשת.
  • בין החברים – הזיקה בין שני חברי קהילה משמעותית יותר מאשר זו שבין שני אנשים זרים. לעומת זאת, הזיקה בין שני חברים ברשת אמורה חזקה רק קצת יותר מזו שקיימת בין שני זרים, אך כן תוך ציפייה לבקשת טובות ואינטראקציות שקיימות בין חברי קהילה.

פרקטיקות לחיזוק רשת וקהילה

הפרקטיקות לחיזוק רשת או קהילה יוצגו באמצעו המיזמים השונים של הפורום לחברה האזרחית (הפל״א).

נתינת ערך

אנשים מצטרפים לקהילה או לרשת בשל קבלת הערך מעצם החברות בקבוצה, ולאו דווקא בגלל הזדהות עימן. על כן, כמנהלים צריך לתת את אותו ערך שיכול לבוא לידי ביטוי במגוון דרכים.

  • ידע, ידע, ידע – ארגז כלים אזרחי הוא פורטל ידע שמאגד מגוון פרקטיקות השפעה, ופותח צוהר אל שיטות עבודה שנהוגות בחברה האזרחית. יזמים חברתיים שמחפשים להכיר אותן ולהתפתח באמצעותן יכולים להיכנס לאתר הפל״א וליהנות מהידע הקיים. כמו כן, הפורום מציע לקהל היעד העיקרי שלו, היזמים החברתיים, מגוון קורסים והכשרות שמספקים ידע רב: מתכון להשפעה לעבודה מול הכנסת; צלילה חופשית לעומק תקציב המדינה; המתנע – סדנת הוצאה של רעיון לפועל ועוד.
  • איגום משאבים לכל פרט או ארגון ברשת, תוך ניצול היתרון של גודל הרשת: הכל אנשים – חיבור בין הזדמנויות במגזר הציבורי והחברתי לבין מועמדים מתאימים; חדר מצב – עדכונים שוטפים על אירועים שונים הצפויים לעלות לסדר היום, ובכלל זה שירות חודש ימים המציג מגוון אירועים ומועדים מרכזיים שעתידים לעצב את השיח הציבורי.
  • חיבורים: מנהלי הרשת/הקהילה מכירים את חברי הקבוצה ויכולים ליצור חיבורים פנימיים ביניהם, כמו גם חיבורים חיצוניים לתורמים או ליזמים משאר העולם. סדרת הכשרות של הפורום שמייצרת אפשרויות לחיבורים בינלאומיים היא חלון לעולם, במסגרתה מתקיימים מפגשים עם יזמים שונים מרחבי העולם המאפשרים הזדמנות לעבוד למשל עם הקונגרס האמריקאי, עם יזמים מאיחוד האמירויות, עם גופי תקשורת בחו״ל וכן הלאה.
  • משאבים: מזה כשלוש שנים הפורום לחברה האזרחית מפעיל את מענקי פוני, תוכנית מענקים זעירים שניתנים ליוזמות נבחרות ללא כוונת רווח. בנוסף הפורום מציע את הכשרת על קו הזינוק שעוסקת בעבודה עם תורמים ופיתוח וגיוס משאבים.
  • ניסיון: מתן שירותי ייעוץ בין חברי הקהילה למנהליה או בין החברים ליועצים חיצוניים. במסגרת כתף אל כתף הפורום מעניק שירותי ייעוץ לכל יזם שמעוניין בשירות זה, לרוב באמצעות יועץ פנימי ולעיתים באמצעות ייעוץ חיצוני. המומחייה הוא כלי חדש של הפל״א המשדרג את היצע המומחים החיצוניים. באתר זה מרוכזים מומחים שונים ממגוון תחומים, המציעים את שירותיהם כיועצים לכל דבר ועניין.

להרים, להרים, להרים

  • פרגון מצד המנהל ליזמים שנמצאים ברשת מאפשר להם להגיע לקהלים שהם לא מכירים ולהפך. במקביל לחיזוק תחושת הגאווה שלהם בהיותם חלק מהרשת, המנהל נותן להם ערך ברשת ובקהילה. פינת #יזם_השבוע עולה (כמעט) מדי שבוע ברשתות החברתיות השונות של הפורום, ובמסגרתה מתפרסמים ראיונות עם יזמים שונים הזוכים לחשיפה בקרב קהילת העוקבים של הפל״א.
  • כחלק מקידומם יפורסמו מעבירי ההכשרות והקורסים בפלטפורמות השונות של הפורום לחברה האזרחית בפינת #הכר_את_המומחה.
  • כתיבת מדריכים – הכשרות מסוימות שמועברות במסגרת הפורום מעובדות לכדי מדריכים המקבלים במה בבלוג קוד אזרחי פתוח. המדריכים מתפרסמים מתוך רצון לפרגן למרצים ומתוך רצון להעניק ערך לחברי הקהילה.
נגישות
‎הפורום לחברה האזרחית‎